11 Şubat 2009 Çarşamba

Iyilerin Dostu Kotulerin Dusmani Muz Adam

Japonlar tuhaf insanlar. (Hadi canim) Televizyon programlari daha da tuhaf. Erkeklerin kadin kiliginda, insanlarin hayvan, meyve, sebze kiliginda ciktigi, kimi zaman bikinili, mayolu erkeklerin cibil kalip ordan oraya kostugu tuhaf sovlar var mesela. Bu garipp kiliklardaki insanlar, ilkokul 1, bilemedin 2 seviyesinde sacma hareketlerde bulunup izleyenleri gulduruyorlar. Izleyenler de gercekten guluyor ki her kanalda boyle sovlar var. Hayir bizde bile boyle sacma programlar yok. Siz gelismis ulkesiniz, kafaniz calisiyor, robot falan yapiyorsunuz, bunlara mi guluyorsunuz demek istiyorum, diyemiyorum. Gercekten cok garip. Biz yurtta diger dunya insanlari olarak bunlar ne bicim program diye dusunurken, dunyanin icat sampiyonu Japonlar nasil izler bunlari anlam veremiyorum. Misal bu da muz adam. Yoshikolar'a yakin bir sehrin maskotu gibi birsey. Bu sehir muz adamiyla unluymus. Niye Yoshiko dedim. Niye? Muzu mu unlu buranin? Hayir muz adami dedi. Muz adam ne? Boyle bir sacmalik baska nerde var? Evet fotografta bu sacmaliga ortak oluyorum.

Japonlarin parmak arasi takintisini bilirsiniz. Parmak arasi cesit cesit terlik olsun, parmak arasi terlikle giymek icin parmaklari ayri coraplar olsun, bu takintiya hizmet eden pek cok sey var burda. Hersey iyi, guzel de parmak arasi ayakkabi da ne oluyor? Ya da parmaklari ayrik ayakkabi mi demeliydim. Fotograftaki corabin benzeri bas parmagiyla diger parmaklari ayri olan ayakkabi. Ilk turistik bir yerde gormustum turistik amaclarla parmak arasi olayini abartmislar diye dusunup gulup gecmistim. Ama bu sefer disarda bir adamin ayaginda gorunce bir anlam veremedim. Hayir ayakkabiyi giyip uzerine bir de parmak arasi terlik mi giymeye calisiyorlar, anlayamiyorum.

Japonya'da insanlarin hayatlarinin onemli bir kismi trenlerde geciyor. Her yere trenlerle gidildigi ve genelde yolculuklar uzun surdugu icin trenlerde Japonlar uyumak basta olmak uzere turlu turlu seyler yapiyorlar. Uyumaktan sonra sanirim cep telefonuyla ugrasmak geliyor. Burda cep telefonunda televizyon izlemeye kadar hersey yapilabildigi icin, baslarini cep telefonundan kaldirmadan yolculuk eden birsuru insan oluyor. Manga veya kitap okuyan Japonlar da cok yaygin. Koca koca takim elbiseli adamlari manga okurken gorunce insan yadirgiyor biraz. Saclari agarmis amca mesela elinde koca bir resimli kitap ona bakiyor. Hayir gercekten komik. Ben manga okumadigim icin bana mi oyle geliyor bilmiyorum. Sonra bir de oyun oynayanlar var. Yine koca koca takim elbiseli adamlar ellerinde bir adini bilmedigim atarimsi cihaz, cocuk gibi oyun oynuyorlar. Bir de bunlarin hepsini - uyumak dahil - ayakta da yapiyorlar. Oturarak yolculuk etmekle ayakta yolculuk etmek arasinda bir fark yok Japonlar icin. Trenlerde boyle islerle ugrasan Japonlar'in haricinde bir de bizim gibi etrafi suzen cekik gozlu olmayanlar var.

Japonlara boyle yagdiriyorum, anlam veremiyorum ama, ilk baslarda sacma buldugum bazi Japonluklar su an cok mantikli geliyor. Onlari da biriktirip bir gun yazacagim insallah. Simdilik bu kadar, bir dahaki yazimiza kadar Japon kalin.

Hiç yorum yok: